nuffnang

Monday, October 18, 2010

Bajet 2011: Pengecualian Cukai Telefon Bimbit

Boleh bli handphone baru.. yeayy!

si dia; bukan baru je beli handphone baru? erkkk..


BAJET 2011 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat semalam, menggariskan beberapa strategi baru bagi meningkatkan kecekapan ekonomi negara dan meneruskan agenda memantapkan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) di negara ini.

Tarikan utama dilihat pada pengecualian cukai jualan untuk telefon bimbit termasuk pembantu peribadi digital (PDA) yang berkuatkuasa serta-merta. Sebelum ini, telefon bimbit tertakluk kepada 10 peratus cukai jualan sedangkan PDA dan GSM diberikan pengecualian cukai menerusi Perintah (Pengecualian) cukai jualan 2008. Manakala duti import import dan eksais ke atas kereta hibrid juga diberikan pengecualian 100 peratus diteruskan sehingga 31 Disember 2011 dalam usaha meningkatkan pemilikan kereta mesra alam.

Selain itu, aktiviti penjanaan tenaga dari sumber diperbaharui dengan Kerajaan komited membangunkan teknologi hijau bagi memastikan pembangunan mampan yang berupaya diteruskan.

“Untuk tujuan itu, Elaun Pelaburan Cukai yang dikenakan untuk tenaga masa depan daripada sumber diperbaharui dan aktiviti tenaga efisien akan diteruskan sehingga akhir 2015,” kata Najib di Parlimen.

Sementara itu, pengecualian cukai daripada pendapatan dagangan dikategorikan Certified Emission Reductions dilanjutkan sehingga 2012 yang menunjukkan komitmen Kerajaan dalam mengurangkan pengeluaran karbon bagi memelihara alam sekitar.

“Kerajaan juga memperuntukkan RM411 juta pada 2011 bagi aktiviti penyelidikan, pembangunan dan pengkomersialan kerana ia landasan untuk meningkatkan nilai tambah dalam sektor ekonomi,” katanya, semalam.

Sumber : Hmetro.com.my

No comments: