nuffnang

Sunday, May 14, 2006

Mati Itu Sebaik-baik Pengajaran

That phrase gives me a new meaning. Dengan pemergian Dien memberi banyak keinsafan pada aku. Life is short. Yeah, I knew that, heard that thousands of times. Tapi, bila mengalami sendiri kematian seorang teman, it got me into deep thinking and realization on how fragile life is. Betapa berharganya setiap detik yg kita ada didunia ni. Betapa ruginya kita bila masa yg ada itu digunakan utk benda2 yg tak berfaedah apatah lagi dengan membuat dosa.
Mulakan hari aku dengan menziarah jenazah Dien dirumah neneknya dan seterusnya ke tanah perkuburan untuk upacara pengkebumian. Teman yang seusia denganku kini tiada lagi.
Balik dari majlis kenduri Angah petang semalam aku terima sms dr Mr. Km bgtau Dien dah tiada. At first aku ok jek, dapat terima berita tu dengan tenang coz dah tahu yg Dien dah lama sakit n semakin tenat. K. Ros call aku after aku sms dia, later Tn Hj call then I called Mr Km, masa call Mr. Km tu terasa mcm sebak jek...makin cakap pasal Dien makin sebak. After dapat more info pasal kematian Dien aku sms n antar msg kat YM to few others. I tried my best to make sure aku inform semua kawan2, especially yg lama2, yg dah lama tinggal kan our workplace After awhile baru aku sedar, aku sibuk bagitau org jauh2, tp hosmet aku sendiri aku tak inform lagi. Cepat2 pi bilik osmet A bgtau dia, masa bgtau dia suara aku macam tersekat2, makin sedih jadinyer. Later, masa solat maghrib aku menangis sepuas hati. Sedih bukan sahaja sebab kehilangan dia, tapi lahirnya satu perasaan insaf yg amat sangat bila mengenangkan kematian.
Aku baca surah yasin. Aku panjatkan doa.
Semoga keinsafan aku ini berkekalan dlm mengharungi cabaran dan dugaan hidup.

No comments: