nuffnang

Tuesday, July 13, 2010

Berbisnes Semasa Bekerja

Pergi ofis bawak barang2 dagangan dan berniaga pada masa yang sama bekerja, sounds familiar?

Fenomena ini sudah menjadi kebiasaan di mana-mana pejabat (ayat majalah pulak), pasti ada staff yang paling tidak ahli cosway ke, avon ke, CNI ke yg akan promote barang2 jualan...

Next month dah nak masuk bulan ramadhan, usahawan kat ofis nanti akan tumbuh bak cendawan lepas hujan gituu... Well.. bukan nak mengata orang, sebab aku dulu pun pernah gak buat bisnes time keje... masa yg kita sepatutnyer tekun bekerja, kita dok busy promote barangan jualan kita.

Dulu tak terpikir pun betapa salahnyer berbisnes masa bekerja. Kerja-kerja yg wajib kita buat jadi tertangguh sebab dok layan orang yg dok belek2 tudung2 yg kita jual... Seronok buat bisnes mcm ni sebab dapat extra income kan.. tapi...

Sepanjang penglibatan aku dalam berniaga di tempat kerja ni lah kan, walaupun duit masyukkk tapi macam tak tau kemana duit tu pergi.. well bukan nyer duit tu lari tanpa dapat dikesan. Tapi maksudnyer duit hasil jualan barangan tu habis macam tu je. Untung berbisnes tak dapat di tengok pun.. tak dapat pun nak menampung perbelanjaan bulanan, rasa macam sama je dengan tak buat bisnes.

So, dapatlah aku buat kesimpulan sendri... tak berkat rupanya duit untung yg aku dapat dari berbisnes macam tu... iskkk... betapa aku tak sedarnya masa berbisnes tu.. Betullah kan, kita dibayar gaji oleh majikan kita utk buat kerja dengan bersungguh-sungguh. Bukan nyer majikan suruh bersungguh2 berniaga dalam masa kerja plak.. satu lagi dalam masa kita dok promote kawan2 kita beli barang yg kita jual, mesti ada yg beli dengan tak seikhlas hati, beli sebab segan dengan kawan sendri. Ditambah pula kalu yg menjual tu yg lagi senior dari kita, yg mulut agak tak berapa nak jaga sangatkan... :)

Yang paling tak tahan jenis bisnes yg kena buat demo.. haiyaaa... abiss la masa dok tengok demo

Sama-samalah kita saling ingat mengingatkan diri sendiri dan rakan-rakan kita.


p/s: mesti dah ada kat ofis yg dah dapat sample biskut raya kan.. hehee...

1 comment:

Anonymous said...

jual tudung???? dok layan org yg dok belek2 tudung (diaorg yg belek, tukang jual wat kejer jer)

???? demo..( waktu rehat pun salah)??
uhhh.. kata la apa sajer. sy tau apa yg sy buat.

Terima kasih atas teguran manis anda.. :)