nuffnang

Monday, June 29, 2009

Jadi Apa Sebenarnya Yang Kita Inginkan?

Wahh.. tajukkk... hehe..

Actually aku tengah baca buku Quranic Law of Attraction by Rusdin S. Rauf nih...
Salah satu bab dalam buku tu ada bincangkan pasal nih.. it got me into thinking... apa sebenarnya yang aku inginkan? Well.. simple jek soalan tu kan.. mesti semua orang cakap, nak kaya, nak bahagia, nak kesihatan yg baik.. nak cantik, nak pandai, nak kurus, nak gemuk? hehe.. ehh ada apa orang yg nak gemuk..

Tapi, jika itu semua yg kita nak, betulkah dengan kaya kita akan bahagia? Kalau cakap nak bahagia, nak bahagia yg mcm mana? Terlalu subjektifkan.. bagi sesetengah orang ada kerja, ada rumah n family dah cukup membahagiakan.. tapi ramai jugak yg ada kerja ada rumah n ada family still tak bahagia kannn..

So.. according to the book..

Tanyalah kepada diri kita,

kenapa saya mahukan perkara-perkara itu? sekiranya dapat semua keinginan itu, apakah saya berasa bahagia? Apa bila saya bahagia, apa yang menyebabkan kebahagiaan itu?
apakah saya akan tersenyum bahagia ketika mendapat keinginan itu? Mengapa? apakah makna kebahagiaan menurut saya?


Sangat berat n mendalam lah soalan2 tu.. tapi bila difikirkan balik.. betul gak kan.. kita nih kalau ikut rasa hati memang semua benda nak kan..

As for me, dulu-dulu.. masa mula-mula kerja.. Aku fikir wouldn't it be nice to have my own big screen tv... so...aku bli flat screen (masa tu flat screen la yg canggih) then lepas ada tv tu.. teringin plak.. nak ada astro... aku ingat lagi... aku pk.. mesti aku tak rasa boring if ada astro kat umah sewa aku tu... with astro..aku rasa my life would be complete (cewaahhh..kununnyer la) then bila dah ada astro.. still lagi ada rasa void dihatiku ini.. heehehe... pastu nak pulak ada boyfrenn... haa tu dah jadi lain plak.. haha.. so.. betul lah kata buku yg aku tgh baca nih... cuba kenali betul2 keinginan kita... dan tanya apa sebab sebenarnya kita nak benda tu...

hmmm... time to muhasabah diri....




ni lah buku nyer... aku recommend sangat korang baca..

No comments: