nuffnang

Sunday, June 13, 2010

I Love My Job! Do You Love Your Job?

Semalam tengok Oprah pasal young millionaires tu.. it's a rerun sebenarnya, aritu dah tgk dah n dah pernah aku buat entry pasal tu kat blog nih.. anyway, all of the young millionaires tu persamaannya suka giler dengan keje masing2.. according to them, bila buat keje niatnya bukan nak duit tapi sebab tanggungjawab dan passion then duit akan datang dengan sendirinya...

Hmm.. something interesting to ponder kan.. anyway, di petang Ahad ni for sure ramai yg dok tensen esok Isnin kena keje kan.. kenapa mesti begitu? Kenapa ramai yang membenci kerja masing2? Kalau dah benci sangat kenapa teruskan keje tu jugak? Sebab duit la kan, bukan senang nak dapat keje lain.. tapi kalau terus membenci keje tak ke manalah kita kan.. apa kata kita berubah dan cintai keje kita..

Semestinya ramai yang akan memberikan alasan, keje takde la teruks sangat tapi yg buat aku benci keje aku nyer sebab boss aku tu laa.. banyak cekadak nyer boss, suka sangat pressure aku... Hmmmm.. boss pulak yg salahkan, boss salah ker kita yang MALAS sebenarnya?

Kalau kita buat kerja kita dengan betul, dengan penuh beretika, berkomunikasi dgn boss dgn berkesan dan betul insyaAllah kita takkan ada masalah sebab boss pun puas hati kan...

Kepada mereka yang membenci kerja masing-masing, sebelum menuding jari, muhasabah diri kita dulu, as for me, alhamdulillah I love my job, I am blessed with a very rewarding and satisfying job, tapi tipulah kalau aku 24 jam mencintai kerja aku kan, well.. ada masa-masa time stress tu tensen gak dengan keje, tapi kita jangan cepat melatah la.. dalam tensen-tensen tu kita relax la.. as I always said to my colleagues, keje yg dipertanggungjawabkan kepada kita tu insyaAllah takde masalah nak buat... tapi masalah kerja yang paling aku stress ialah bila ramai pekerja yang malas. Bila kena deal ngan orang2 mcm ni kita jadi frust, kita ni semangat buat keje dia melambatkan kerja kita... Main fesbukk memanjang, blog hopping, shopping online etc...

Paling pandai menyalahkan orang lain dan bagi alasan, pastu luahkan rasa tak puas hati dengan syarikat... haiyaaa.. last2 nyer baik aku buat semua keje je, tak payah nyusah kan nak tensen2 ngan anak buah, xpayah nak sakit ati sorang2... tapi bila fikirkan, memang la mcm tu keje akan siap, tapi tak betul gak sebab tak boleh/pandai handle pekerja2 yg malas ni yg lama kelamaan akan menjejaskan syarikat...



Kalau kes ponteng keje macam ni senang je.. amik je tindakan tatatertib... ini yg jenis datang keje tapi MALAS

Susah sangat ke nak buat kerja ye? Aku tak paham la.. korang bleh tak bagi aku paham kenapa orang yg ada keje tapi MALAS keje, faktor utama aku rasa dia berada dalam bidang kerjaya yang salah yang tak sesuai dengan diri dia. Betul ke?

1 comment:

fndrocka said...

aku kalau kau suruh potong bawang ke..siang ikan ke..aku suka je.haha