nuffnang

Monday, January 04, 2010

Kekang Nafsu Itu

Tadi aku baca satu blog yg citer pasal pengurusan kewangan, dapat satu tip menarik yg aku rasa sangat bagus utk di praktikkan. 

Tidak membeli majalah yang akhirnya membuatkan nafsu kita meningkat, sama ada nafsu untuk mengubah suai kereta, rumah, hiasan dalaman rumah, alat kecantikan muka (make up). 

Aku rasa petua ni sangat betul! Dalam majalah ada iklan-iklan dan rencana-rencana yang banyak mempromosikan pelbagai barangan. Sebelum kita tengok promosi tu kita takde pun nafsu nak beli kan, ada sesetengah barangan yg kita tatau pun wujud. Tapi bila dah tgk kat majalah datang pulak keinginan nak memiliki, rasa hidup kita tak lengkap je tak de benda tu, asyik dok teringat je nak beli... tapi realitinya hidup tetap rasa tak lengkap lepas beli benda tu kan.. so jelas material bukanlah sesuatu yg boleh menjadi pelengkap kehidupan sebab kita tidak akan berasa puas. 

Asalnya kita hanya ada handphone yg takde kamera, teringin nak ada handphone yg ada kamera, bila dah ada nak pulak yg ada 3G, lepas tu nak plak yg ada Wifi. Bila dah ada handphone kamera+3G+Wifi nak pulakk yg touch screen...adoyaiiii... memang setiap 6 bulan habis duit (atau berhutang) beli handphone je. 

                        

masihkah kau ingat 33 sekupang nih..                                   fuuhhh... idaman hati... 

Itu satu contoh, tak termasuk bab-bab fesyen, make-up, barang hiasan rumah... yg lelaki plak sports rim la, tukar enjin keta la... fuhhhh.. memang tak cukup la gaji 5k sebulan (itu pun KALAU dapat gaji 5K)

So, berbalik semula kepada petikan nasihat kat atas tadi tu... betul apa dia cakap... the root of out financial mess is nafsu kita yang tak berjaya dikekang dek akal yang waras.

Perlu ke ada handphone yg ada wifi kalau dalam sebulan sekali dua je kita guna function wifi tu? 
Perlu ke ada handphone3G  setakat nak ber-video call dgn bf yg tiap2 ari jumpe? (opss..terkena batang idung sendiri..hehe)

Well.. the answer is obvious... kita nak semua tu sebab nafsu, sebab mcm best je tgk kawan kita ada handphone macam tu... 

Jadinya, salah satu azam tahun baru..sepatutnya... jangan beli majalah yg penuh dengan iklan  kertas glossy yg cantik dan warna-warni... yang ada ini.. 



psikologi nyer senang, pakai perfume nih jadi macho mcm model tu... memang la sekali tgk tak rasa apa2..tapi if tiap2 bulan tgk majalah ada iklan2 mcm ni.. lama2 teringin gak kan...




gelas dah terlebih-lebih pun kat umah... tapi sanggup tu redah jem nak gak gelas yg kat atas tu... aku ler tuu... (well..dulu la.. hehe), nak gelas tu semata-mata kerna nafsu.. terpengaruh dengan iklan... iskk.. iskkk... 

oleh itu.. sama-samalah kita mengekang nafsu membeli barang-barang yg takde dalam hidup kita pun kita bleh hidup dgn selesa....

owwhhh... kata2 nasihat kat atas tadi diambil dari...


sila lah ke website tu, banyak nasihat yang akan memberi motivasi utk kita lebih bijak berbelanja.

3 comments:

Daun said...

bagus nasihat ni

miss cloudy said...

mekacih.. sama2 lah kita ingat2kan

.sofia. said...

btul3.ad motorola.tp skarang ni cm nk iphone(cewahh.bajett duit byk j,baju pun mak basuh gune mesin)adey.