nuffnang

Monday, September 14, 2009

Oprah Winfrey - My Idol

Aku suka sangat tengok The Oprah Winfrey Show. Tapi yg tak best nyer skang ni astro asyik tayang rerun jekk...
Tadi jumpe artikel ni kat mstaronline
Kisah kekayaan wanita kulit hitam yang bangkit dari kemiskinan
Selebriti terkenal yang berusia 55 tahun ini cukup sinonim dengan program talk show 'The Oprah Winfrey Show'. foto-AP

KEKAYAAN bersihnya pada tahun lepas saja lebih dari 2.7 triliun dolar AS. Kehebatan personaliti terkenal yang bernama Oprah Winfrey setaraf dan sehebat tokoh-tokoh dan pemimpin terkenal dunia seperti Presiden Obama.

Nama sebenarnya ialah Oprah Gail Winfrey dan dia dilahirkan di Kosciusko, Mississippi, Amerika Syarikat pada 29 Januari 1954.

Selebriti terkenal yang berusia 55 tahun ini cukup sinonim dengan program talk show 'The Oprah Winfrey Show'.

Dia dibesarkan di sebuah ladang penternakan oleh neneknya, Hattie Mae selama enam tahun. Hattie adalah seorang yang keras hati.

Ketika berusia enam tahun, ibunya, Vernita, mendapatkan pekerjaan sebagai pembantu di Milwaukee, Wisconsin dan akhirnya mengambil Oprah kembali dari neneknya.

Di Milwaukee, Oprah terpaksa tinggal sekamar bersama ibu dan dua saudara tiri, laki-laki dan perempuan. Setiap hari Vernita meninggalkan anak-anaknya pagi hari dan pulang pada malam hari barulah dia ada waktu untuk keluarganya.

Walaupun ibunya sering memberi perhatian istimewa kepada Oprah selalu hilang dari rumah. Sewaktu usianya 9 tahun, Oprah mengalami penderaan seksual oleh sepupunya yang berusia 19 tahun yang diamanahkan menjaganya. Oprah yakin itu kesalahannya dan tidak menceritakan apa yang ia alami kepada siapapun.

Ketika berusia 14 tahun, Oprah hamil dan bayinya meninggal tidak lama setelah dilahirkan. Ketika Oprah melarikan diri selama satu minggu dan ibunya memutuskan untuk menghantar Oprah tinggal dengan ayahnya di Nashville.

Oprah yang takut dengan ayahnya tidak betah dengan peraturan baru ini dan tidak mempunyai pilihan lain. Dia harus menunjukkan siapa diri dia yang sebenarnya.

ZAMAN REMAJA YANG PENUH DUGAAN

Di Milwaukee, Oprah terpaksa tinggal sekamar bersama ibu dan dua saudara tiri, laki-laki dan perempuan. foto-REUTERS

Pada umur 14 tahun, Oprah tinggal bersama ayahnya (Vernon Winfrey) dan ibu tiri nya (Zelma) yang juga merupakan anggota terhormat masyarakat Tennessee.

Ayah Oprah tidak boleh melihat sikap negatif Oprah terutama bila rekod penilaiannya juga buruk dan sering mendapat markah corot. Ayahnya mahukan dia menjadi pelajar pintar.

Pada mulanya, Oprah amat benci sekali peraturan tegas yang ditetapkan tetapi peraturan baru ini telah membuahkan hasil yang baik bila Oprah berubah menjadi pelajar yang pintar.

Oprah juga menjadi lebih ramah dan popular daripada sebelumnya.

Pada usia 17 tahun, dia mendapat kerja sebagai penyiar berita di sebuah stesen radio tempatan. Dia dibayar $100 seminggu, satu jumlah yang besar buat siswa sekolah menengah pada tahun 1970-an.

Dua tahun kemudian, dia mendapat tempat di Nashille sebagai wartawan dan penyiar berita.

THE OPRAH WINFREY SHOW

Oprah Winfrey merupakan antara wanita terkaya di dunia. foto-AP

Pada 1976, Oprah menjadi pengacara TV di Baltimore dan kemudian diketengahkan sebagai hos talk show yang bernama People Are Talking (Orang–orang Mulai Berbicara).

Pada 1984, Oprah mendapat peluang yang lebih besar bila dia diminta acarakan programnya sendiri disebuah stesen TV di Chicago yang bertajuk 'A. M. Chicago'.

Program ini ke udara pada waktu yang sama dengan acara Phill Donahue Show yang popular. Agak sukar untuk Oprah bersaing, apa lagi mengalahkan Phill dan takhtanya. Namun dalam waktu singkat, Oprah berjaya menjadi bintang di 120 kota besar di seluruh Amerika.

The Oprah Winfrey Show membuat penampilan pertama secara nasional pada tahun 1986. Program ini berjaya meraih sukses dengan cepat dengan menjadi pertunjukan yang paling popular di TV.

Kisah Oprah sebagai wanita kulit hitam yang bangkit dari kemiskinan dan menjadi bintang dengan bayaran tertinggi, tersebar begitu cepat sekali.

The Oprah Winfrey Show menjadi talk show nombor satu di saat itu dan ditonton oleh 48 juta penonton setiap minggunya di Amerika dan disiarkan secara internasional di 126 negara.

Pada bulan April tahun 2000, Oprah dan Majalah Hearts memperkenalkan O, The Oprah Magazine. Majalah tersebut menjadi majalah sukses dalam sejarah penerbitan dengan mendapat perhatian 2.3 juta pembaca setiap bulan.

Dalam bulan April 2002, Oprah melancarkan edisi pertama internasional dari O, The Oprah Magazine di Afrika Selatan.

IMPIAN MENJADI AKTRES MENJADI KENYATAAN

Sejak kecil Oprah ingin menjadi aktres. Impian ini berjaya direalisasikan apabila dia bercadang melibatkan diri secara langsung dalam bidang ini melalui syarikat perfilemannya, Harpo Productions.

Setakat hari ini, antara filem yang terhasil ialah The Color Purple (1985) Native Son, The Women of Brewster Place (1989), Before Women Had Wings(1997) dan Beloved (1998). Oprah juga menjadi produser Broadway theatre "The Color Purple", mempunyai sitenya sendiri di alamat oprah.com dan memiliki radio satelit bernama Oprah and Friends.

Status perkahwinannya untuk ketika ini masih 'belum berkahwin' dan lebih selesa dengan kehidupan pasangan hidup Stedman Graham

source - mstaronline

No comments: