nuffnang

Thursday, April 11, 2013

Kenapa Perempuan Banyak Cakap?


Kalau bab banyak bercakap mesti perempuan kan? Betul ke? Well, I dont think I cakap banyak. 

Adakah statement perempuan yang biasanya banyak bercakap dari lelaki tu satu streotype semata?

Is it an urban lagend?

Ada aku baca, katanya perempuan bercakap 20k pata perkataan sehari manakala lelaki 7k patah je sehari... hemmm betul ke, sapa ntah buat kajian nyer.


Ada jugak teori cakap perempuan lebih berkemahiran dengan bahasa berbanding lelaki. Katanya budak perempuan belajar bahasa dan acquire wider vocab lebih cepat berbanding dengan udak lelaki.


Ni ada satu lagi study, yg ni rasanyer logik sket.. psychologist Campbell Leaper dari University of California Santa Cruz percaya bahawa berapa banyak kita bercakap bergantung kpd aktiviti seharian kita. Yelah kan, kalau keje kita macam Fara Fauzana tu, memang lebih 20k perkataan la sehari kot. Kalau keje data entry, of course kurang laa..

Kata Campbell Leaper lagi, lelaki lebih banyak bercakap daripada perempuan dalam membuat keputusan manakala perempuan lebih engaged (khusyuk?) bila bercakap pasal mereka,kerja atau anak-anak. Ni mungkin disebabkan perbezaan dalam kita bersosial. Maksudnya cara lelaki dan perempuan berkawan, bercampuar dengan orang ramai adalah berbeza. Biasanya, perempuan lebih selesa bercakap pasal perasaan mereka tapi lelaki suka menjadi dominan dan take charge.

Tapi statement perempuan lebih banyak bercakap berbanding lelaki sangat lah debatable kan. Seperti jugak banyak benda lain dalam dunia ni, contohnya lelaki lagi bagus drive berbanding perempuan, chef lelaki lagi bagus dari chef perempuan, student perempuan lagi bagus dari student lelaki dan lagi dan lagi...
well kita semua dicipta berbeza-beza kan... so daripada kita menuding jari mencari salah dan mencari sapa yg lebih lemah, jom kita terima setiap insan degan seadanya dan raikan keunikkan masing-masing. JOM!







perlu ker? ada yg perlu, tp xsemua la kan



sumber n rujukan dari sini



No comments: