nuffnang

Sunday, November 13, 2011

Nak Jadi Macam Dia lah..

Hari tu aku berkesempatan stay 2,3 hari kat umah sedara aku kat KL nun.. she's about my age la, tapi dah ada 3 org anak and she's a full time housewife.. biasalah kalau dok KL walaupun the hubby is an engineer, depa dok kondo yg agak 'comel' (re: sekangkang kera la). Tapi bukan pasal size umah depa yg aku nak citer, tapi aku nak citer pasal macam mana aku rasa sangat inspired by her domestic skills, aku sangat kagum dengan cara dia uruskan rumahtangga dia. Rasa bersemangat dan berkobar-kobar nak jadi macam dia..

Masa aku lepak umah dia tu, aku dapat perhatikan cara-cara dia buat kerja di dapur, cara dia kemas barang-barang, cara dia bersihkan umah... dia buat semuanya dengan bersungguh-sungguh dan bersemangat. Iskk.. sukalah tgk dia buat keje tu dengan penuh ikhlas demi keluarga dia... walaupun anak-anak masih kecil (darjah 5 & 1 (boys) 1thn (girl)) tapi rumah dia MasyaAllah sangat kemas dan bersih! Anak yang sulung tu plak, boleh dia tanpa disuruh2 akan tutup tingkap umah bila dah senja... wahh..kagum aku.. aku nih.. kat umah mak aku.. selagi takde sapa suruh selagi tu la aku tak reti, tak ingat nak tutup... huhu...

Other than that... baik kat ruang tamu, bilik anak2, bilik tamu (yg aku menumpang tido) , dapur, toilet..sSemua barang-barang tersusun rapi je, comel2 je aku tengok semuanya, even dalam peti ais pun tersusun rapi kau! Dalam icebox tu lauk pauk dia takdelah dok dlm plastic bag mcm peti umah aku, semuanyer dok dlm tupperware yg comel2, yess, TUPPERWARE ye, bukan bekas plastic apple lady ke...

Aku memang suka tgk orang yg buat kerja dengan tekun,cermat dan bersemangat n seikhlas hati.. teruja sangat sebab buat kita jadi positif! Positive energy tu terasa meresap masuk ke dalam diri kita pulak, terus kita rasa bersemangat nak jadi mcm dia gak...

Pastu kan.. satu lagi.. sedara aku ni.. walaupun dia housewife je, aku bangun pagi tengok dia dah pakai cantik2.. kiranya masa nak bye bye laki dia g keje dia dah wangi2 n kemas la.. terus nak jadi mcm dia laaa...

so kena cepat2 kawin n berhenti keje? bolehh??


InsyaAllah.....

1 comment:

eelobor said...

Alhamdulillah..... memang ciri2 isteri solehah la saudara pada saudari tuh