nuffnang

Tuesday, September 20, 2011

Kenapa Tak Boleh Cakap “KEEP YOUR FINGERS CROSSED “ ?

Pernah dengar ungkapan "Keep Your Fingers Crossed"?

Biasanya dalam citer omputih la ada cakap ungkapan macam tu...

Maksudnya, kita buat macam ni...





atau macam ni...




biasanya sign dan ungkapan itu dibuat bila nak wish something..

Aku terpanggil untuk membuat entry ni bila terbaca status seseorang di mukabuku aku.. ungkapan beliau..

Goodnight.sweet dreams.fingers crossed all the time...;)

Tersentak aku, adakah beliau sedar akan maksud ungkapan itu?

Gusar aku memikarkan, sebab yang meletakkan status tu bekas guru aku, yang mengajar aku Bahasa Inggeris!

Takkanlah dia tak boleh pikir kita tak boleh cakap macam tu? Walaupun mat salleh kata it's just a figure of speech.. tapi figure of speech tu merujuk kepada dua jari yang disilang.. hmmm...

kepada yang nak tahu lebih lanjut penjelasan dan ulasan hukum ungkapan dan aksi membuat finger crossed ni.. boleh la baca huraian panjang lebar kan sini

Salah Faham Ayat Finger Crossed

dan sini...

http://al-ahkam.net/home/


kepada yang malas baca... perlu anda tahu jangan kita ungkapkan begitu.. kerana kita bukan berdoa dengan cara begitu..


p/s: aku berdoa cikgu aku tu akan sedar dan tak ulang lagi...

1 comment:

Emily Comel said...

bahaya tue, siap all time..tah la..yahudi berjaya manupilate islam dgn word tue je kita suma dah murtad.