nuffnang

Friday, June 24, 2011

Tjantek Art Bistro Kuantan

Food and restaurant review lagiiii.....weeeeeee... :)

Restoran yang menjadi pilihan kali ini ialah Tjantek Art Bistro yang terletak di No 46, Jalan Besar, Kuantan. Sudah banyak kali jugak la aku berkunjung ke Tjantek ni, tapi bilangan kunjungan masih tidak melepas 10 jari la :)

Bistro ni tak boleh pergi selalu (at least for me la) sebab chicken chopnya RM15 you.. for me harga makanan dan minumannya agak mahal, tetapi kalau ada special occasion memang sesuai la berkunjung ke sini. Apart from makanannya, aku suka ke art bistro ni sebab suasana dan keunikkan hiasan dalamannya. Bagi yang tidak tahu, pasti mereka ingat kedai ni hanya ada satu ruang makan. Tapi sebenarnya, ruang-ruang makannya memanjang ke dalam bangunan pre-war tersebut. Nanti CikCloudy tunjukkan gambar ye.

Sebelum tu, korang baca dulu penerangan ringkas mengenai Tjantek ni yg aku dapat dari blog Tjantek..

TJANTEK nested in a 1928 pre-war shophouse is the only ArT CAFE .( a cafe - ArT gallery - memorabilia of collectors items - COLLECTABLE of art & craft ) in town with an ambient music of new age , world & traditional , in an original FRESCO , PATINA reminiscent of the past in the present . Enlightened by the scent of sandal wood , oud , amber , floral & spices . Surrounded by collection of modern and abstract art for sale . Serve types of coffee , tea , HONEY and tropical fruits drink with fusion of FOOD which is global in nature ........ COME AND FEEL ( experience ) a throughout self consciousness .


Bahagian atas Tjantek, tapi rasanya tak dibuka utk customers.


Bahagian depan restoran, sangat exclusive kan, ini ruang makan depan je, sebelah dalam ada 2-3 ruang makan lagi yang unik-unik.




haaa.. ini ruang ketiga, sebelum sampai ke ruang ni dah ada satu ruang makan selepas kita melalui bahagian depan yang gambar sebelum ni tadi.

CikCloudy sangat suka lagu-lagu yang dipasang kat bistro ni, memberikan satu mood yang sangat best tau... lagu2 dia macam dalam citer arwah Yasmin Ahmad tuu.. tak dapat aku pasti kan pulak lagu bahasa apa.. spanish maybe?

Selain daripada itu, terdapat banyak lukisan-lukisan, barangan hiasan yang unik, antaranya koleksi2 botol2 minuman dan terdapat juga banyak buku-buku dan majalah dari luar negara.

Korang nak tgk gambar lagi banyak sila ke blog dia yer..


enough about that, jom citer pasal the food pulak...


we ordered chicken chop RM15 each

ada banyak lagi menu yg best2 dgn harga yg best2 jugak... :)


our drinks...


Machiato = ice cream + coffee + milk



my view, while waiting for the food to arrive..

again... this place sangat sesuai utk mereka yang mencari tempat utk meraikan events yg istimewa, birthday ke, anniversery ke... sangat romantis dan boleh makan dengan penuh privacy gituu sambil perasaan seolah-olah terbuai-buai dengan lagu-lagu yg melodinya sangat sentimental dan mendayu-dayu...




total damage: RM43.50

1 comment:

NuRiNzA TeDdiE said...

nak tanye..op chos soalan klise...tmpt ni halal x?hhuehue...