nuffnang

Monday, December 13, 2010

Breakfast Favouriteku



Korang dah breakfast? such a lovely Monday morning kan... jom kita pekena Nasi Kerabu arinih.. tapi gambar nasi kerabu yg kat atas tu warna dia sangat menggerunkan..sebab terang sangat warnanya kan? Macam pakai pewarna je... walhal nasi kerabu asli nasi nyer jadi warna mcm tu sebab pakai sejenis bunga (bunga dr pokok telang), tapi sekarang ni susah nak dapat bunga tu, maybe ada peniaga (maybe yer.. saya tak pasti) yg pakai pewarna je.. that's why warnanye sangat meriah gitu...





ni dr wikipedia:
Pokok Telang atau Pokok Kacang Telang merupakan sejenis pokok kekacang yang mempunyai bunga bewarna ungu terang. Bunganya digunakan secara tradisional sebagai pewarna makanan, seperti nasi kerabu,tetapi kini amat jarang atau hampir tidak lagi digunakan kerana sukar mengutip dalam jumlah yang mencukupi untuk digunakan.



itulah bunga yg digunakan utk warna nasi kerabu..

2 comments:

atty's said...

fuh..ngancam..tp pekat sgt kaler birunya ..
nasik kerabu..mmg terbaik..lapar..

kak ina kl (1) said...

salam ziarah..suka makan nasi kerabu tapi tak suka buat. sebab yang makan cuma akak seorang. tak berbaloi.