nuffnang

Monday, February 22, 2010

Mengintai Kehidupan Orang Lain

Wakakaka... tajuk takleh blah....

Terilhamnya idea untuk entry ni masa aku sedang basuh kereta di suatu petang Ahad yang damai..

Kat area rumah aku ni biasa lah petang-petang ada orang ronda-ronda dengan motor (kat area umah orang lain pun sure ada gak kan). Ada yang ronda-ronda tu; bapak bawak anak, bapak ngan mak, pakwe ngan makwe, mak ngan anak jarang kelihatan plak.. (mak bz wat keje kat umah, dia suruh bapak bawak anak naik moto pusing2 so that aman sket dia nak wat keje...)

Biasanya mereka ni akan lalu depan umah at this housing area dengan bawak moto slow2.. so masa aku dok basih keta tu, banyak la plak motor-motor yg lalu lalang, yang meronda amik angin petang.. diaorang ni bawak motor slow2 lalu depan rumah sambil mata dok tengok lepas sebuah rumah ke sebuah rumah.. aku yg dok basuh keta depan rumah ni penat la dok menengok motor yg lalu slow2 tu.. aku basuh keta dekat ngan pagar rumah.. diaorang ni plak lalu slow2 depan umah dekat2 je ngan pagar.. so everytime motor yg slow2 nih lalu of course la secara automatik nya aku akan pusing tengokkan.. aku perhatikan diaorang ni suka benar tengok keadaan rumah kita.. well.. lantas aku terdetik, diaorang ni sama jugak la dengan orang yg suka baca blog (re:aku la tu). Bila kita baca blog seseorang, kita seolah-oleh ingin mendapat gambaran secebis kehidupan orang itu.. we do wonder.. how is like to be them.. kan? ke aku je macam tu?

Kita sering wonder kan, macam nyibuk pun ye gak.. sibuk nak tahu kehidupan orang lain mcm mana.. well.. bukan maksud aku sibuk mcm kak joyah nak jaga tepi kain orang tu.. tapi perasaan ingin tahu.. ye lah kan sebab kita sentiasa fikir the grass is always greener on the other side kan (walaupun biasanya tak). So, aku ibaratkan.. orang2 yg ronda naik motor petang2 tu.. selain dari to kill their time (dah abis kot keje kat umah nak buat?), mereka ni sebenarnya mcm blog readers yg suka baca pasal apa yg terjadi dlm kehidupan orang lain (re:aku la tu)

Maybe dia tade internet access utk mengintai kehidupan orang lain thru blog... so ronda petang2 ngan moto tengok rumah jiran2 lah jawab nyer... mungkin lah kot...

hmmm.. ye ker? ke aku terover imagine?



No comments: