nuffnang

Sunday, September 13, 2009

Nostalgia Membaca Buku; Enid Blyton and Sweet Valley High

Bermalas-malasan di hari Ahad nan indah..

Teringat pulak zaman baca buku Enid Blyton dulu, the word bermalas-malasan tu aku mula kenal masa baca buku Famous Five n Secret Seven, tapi aku dulu2 baca yg melayu punyer lah..




Bila diingatkan balik, buku-buku Enid Blyton nih la yg memupuk minat membaca aku masa kecik-kecik dulu, macam mana aku start baca buku-buku macam ni aku tak ingatlah.. tapi yg pasti sumber utama ialah library lah, seingat aku, aku selalu pergi perpustakaan awam negeri kelantan yg dekat Gelanggang Seni kat Kota Bharu tu... rasa kagum la plak kecik2 suka g library.. haha... seingat aku lah, idea nak g library tu bukan dari parents aku pun.. ntah mcm mana lah boleh datang idea every saturday nak g library, biasanya my mom lah yg akan hantar aku ngan my bro ke library, after few hours dia akan datang amik plak..


Baca buku Enid Blyton really opens up my mind... imaginasi sangat2 jadi tinggi...every time baca diaorang punyer adventure, I would imagine macam mana lah agaknyer tempat2 and adventure2 yg diaorang alami tu.. citer yg 7 Penyiasat tu kot kalau tak silap yg diaorang tu semua counsins, and ada sorang yg tomboy nama Georgina tapi panggil George yg bapak dia saintis tu... bestt sangattt baca citer2 tu... ada je adventure yg diaorang lalui...




ENID BLYTON

Masa syok dok baca Enid Blyton aku tak pernah fikir pun yg author dia, Enid Blyton nih seorang perempuan... later in life masa dah besar skit, baru aku tau dia ni perempuan. Memang ramai pun tak sangka yg Enid Blyton nih perempuan.
Enid Mary Blyton (11 August 189728 November 1968) was a British children's writer known as both Enid Blyton and Mary Pollock. She was one of the most successful children's storytellers of the twentieth century. She is noted for numerous series of books based on recurring characters and designed for different age groups. Her books have enjoyed popular success in many parts of the world, and have sold over 400 million copies. Blyton is the fifth most translated author worldwide:


Dari Enid Blyton, aku improve to Sweet Valley High, masa tu dah sekolah menengah la kan, dah mula start baca english teen novels, best nyer ingat dulu-dulu...





Buku SVH nih banyak yg aku beli sendiri, and aku suka sangat balut buku2 nih dengan plastic cover yg biasa kita balut buku teks sekolah tu... aku ingat lagi aku belajar balut buku nih dari sorang my chinese fren aku yg sangat kemas dalam bab2 balut2 buku nih.. ada seni dan cara tersendiri tau nak balut buku dengan kemas n cantik...

SVH nih aku baca buku dari Jessica n Elizabeth (twins) nih dari elementary school sampai lah dia kat university. TV series pun ada dibuat utk SVH nih, tapi aku lagi suka baca buku nye dari tgk tv series nyer.. sebab tak berkenan sangat dengan para pelakon nya...



nostalgic sungguh ingat kisah2 baca buku zaman remaja dulu... sekarang nih aku dah jarang baca novel, banyak baca buku self-help pulak...



No comments: