nuffnang

Tuesday, February 10, 2009

Khidmat Menyamak

Found this in yesterday's Kosmo...





sajer nak share... coz biasanyer ramai yg suka baca blog dari baca newspaper kan.. hehe..jgn mare....



very interesting lah idea bisnis depa nih...

Oleh ADHAM SHADANadham.shadan@kosmo.com.my

Syarikat Sinar Murni Enterprise menyediakan perkhidmatan yang jarang ditawarkan iaitu melakukan samak di bangunan atau rumah.





SARIMAH menunjukkan perbezaan tanah. Tanah di sebelah kiri yang lebih mudah hancur tidak boleh digunakan untuk menyamak manakala tanah liat (kanan) dibolehkan.



SEORANG peniaga telah membeli sebuah premis untuk memulakan bisnes perusahaan makanan halal. Premis tersebut terletak di dalam sebuah bangunan yang selama ini terbiar. Dia diberitahu terdapat banyak anjing liar yang bertandang ke bangunan tersebut. Dia juga dimaklumkan bahawa bangunan tersebut sebelum ini turut menempatkan sebuah restoran yang menyajikan daging babi.

Sebagai seorang Islam, peniaga tersebut tahu bahawa anjing dan babi ialah najis berat (mughallazoh) yang perlu disucikan dengan menyamak. Menyamak adalah perbuatan membasuh sesuatu sebanyak tujuh kali dengan air dan salah satu daripadanya ialah air bercampur tanah. Jika tidak melakukannya, bagaimana peniaga tersebut boleh meyakinkan orang ramai bahawa produknya halal?
Memandangkan perniagaannya masih di peringkat awal, banyak perkara perlu diuruskan menyebabkan dia tidak berupaya untuk menyamak sendiri premisnya. Kepada siapakah dia boleh dapatkan bantuan?



Dalam senario seperti itu, mungkin peniaga itu boleh mendapatkan khidmat yang ditawarkan oleh sebuah syarikat pembersihan, Sinar Murni Enterprise (SME). Syarikat itu bukan sahaja menawarkan kerja-kerja pembersihan biasa, perpaipan dan pembuangan sampah, malah ia juga menawarkan perkhidmatan menyamak bangunan dan rumah. SME dipercayai syarikat pertama yang menyediakan perkhidmatan seumpama itu di negara ini. Syarikat itu ditubuhkan pada 2005.



Pengurus Operasi Sinar Murni Enterprise, Sarimah Othman, 43, berkata, syarikat itu mula menawarkan khidmat menyamak apabila dilantik sebagai kontraktor bahagian pembersihan projek Perbadanan Industri Halal Berhad (PIHB), kompleks Hab Halal. Hab Halal merupakan kompleks yang menjual produk halal 100 peratus.



SME ialah syarikat yang bertanggungjawab melakukan proses menyamak bangunan lima tingkat kompleks Hab Halal di Selayang, Selangor pada Ogos lalu. Pengerusi PIHB, Datuk Dr. Abdullah Md. Zin dan Pengarah Urusan Kumpulan PIHB, Datuk Norashikin Shahrom turut hadir pada majlis menyamak bangunan tersebut.


TANAH diangkut menggunakan jengkaut untuk dipindahkan ke lori.



No comments: