nuffnang

Friday, April 14, 2006

Nenek tu datang larr...

Baru lepas tolong my ummi berkebun. Penat weh…dok tengah syiok2 layan wat keje kat lawn tuh sorang2, ada plak this one nenek datang…dia nih our neighbour. Selalu gak la datang umah tanpa dijemput. Jenis yg very the typical nyer org tua2. Aku selalu rasa semacam jek bile nampak this old lady, everytime jumpe aku mesti tanya dok keje kat mana. Bila bagi tau aku keje kat mana, mulalah dia bukak citer yg anak dia pun ada gak keje kat sama area ngan tempat aku. Then sambung bercerita anak dia tuh dok area mana. Bukannya sekali-dua dia dok ulang tayang citer tuh. Almost everytime jumpe dia akan citer the same thing. Tadi taksempat dia nak citer aku dah lari naik atas, angkut laptop ni masuk bilik aku dengan alasan nak pi mandi after ber-gardening tuh. Tapi walaupun aku dah awal2 lari dari dia, sempat gak dia melaserkan kat aku. Masa aku masuk umah usai ber-gardening tuh, sempat lagi dia cakap kat aku, “orang gemuk kena buat keje lebih” Adoiii!! Sabar jek la org tua nih. Pastu dia dok bagi comment pasal citer kat tv tuh. My ummi sure bengang gak coz that old lady datang masa dia tengah syiok tgk citer indon yg dia ikut setiap petang. Though bengkek, that old lady tetap dilayan dengan baik, sediakan air n keropok.

The last time my bro balik, that old lady beria-ia sangat nak tumpangkan kakak dia naik keta my bro mintak tolong antarkan her sister tuh kat umah anak the sister. Kalau dekat takpe gak, tapi the journey to umah anak the sister tuh makan masa 5-6 jam. Macam2 alasan my bro bagi. Banyak barang la, ada kawan nak tumpang la… Kalau dah biasa tuh ok gak la kan, memang my bro n I tak biasa pun ngan depa tuh, let alone nak travel sama2. Manalah tahu kan kot2 tumpangkan dia, bila sampai umah anak dia, anak dia bengkek lak ngan kitaorg coz pandai2 antar mak depa kat umah depa. Lagi pun napa anak dia tak jemput jek the mom in the first place? Ntah2 mmg the anak tuh tak nak the mom pi umah dia…iskkkk….pandai2 jek la aku ni…. Tapi manalah tahu kan

Haaa…rasanyer that old lady that balik kot, coz dengan mcm my ummi tutup pintu tadi. Hmmm…coz dah nak masuk maghrib kot that’s why dia cepat balik. Kalau tak sian ummi kena dengar celoteh nenek tuh. Biasalah dia tuh bile bercerita mcm2 la yg diceritakan. Pasal what’s happening around us, pasal family dia, kekadang ada sikit2 bagi ceramah agama…mcm tadi, pelakon dalam citer indon yg my ummi tengok tuh rambut2 nyer berkaler. So, that nenek mula lah cakap tak boleh kaler rambut mcm tuh…bla..bla…bla…

Tapi, bile pk balik, tak kisah sangat la ngan nenek tuh, aku pun kalau panjang umur sure jadi tua mcm dia tuh jugak. Biasalah kan dah tua mesti sedikit sebanyak perangai agak annoying. Lagi pun kekadang tuh boleh pakai gak apa yg kuar dari mulut dia tuh. Bab2 bagi nasihat dari segi agama tuh bagus gak. Sorry yek nek….

1 comment:

Anonymous said...

testing 123